Friday, March 30

jeruk hati...?


                          

Bila ada kes org bunuh diri..
Slalu jugak tpikir..
Dpressed sgt ke hidup mereka2 ni?
Xde lgsg ke moment2 bharga yg boleh d kenang spanjg idop nihh??

Hmm…
tu pikiran aku time org pnye masalah..
Time sndiri?huh…
Mcm2 pkare kite fikir tok ilang kn mslh..
Or mgkin boleh ckp..
Nak lari dari masalah...!!
Biasanye bukn laa pkare2 yg cerdik..

If org rase nk bunuh diri..
Aku plak rase nk bunuh org..!!
Haha…gile pnye rase..
Tapi aku xpenah buat..oke..?  ;)
ade tande2 cm nih x?
baek p chex psycholgy awal2..  ;)
Time2 marah…kecewa..depressed..
Emosi kita x stabil..
Otak x dpt process solution yg spatot nye..
Hati plak da xdpt nk mnampung sgale rase..
Mcm nk busrt out sgale2 nye..

Tapi..kita kene ingt..
Stiap mslah ade pnyelesaian nye..
Jgn nk ikot rase hati jek..
Yang penting..
Ingat TUHAN..
Mengadu pada DIA sgala nye.
DIA MAHA MENDENGAR..
Luahkan sgala bebanan..
lepaskan segala tekanan..
INSYAALLAH~
non of ur fb frenz might solved ur probs...

Wednesday, March 28

hEctic week...!!!!

what a week..!!



macam nak hantuk2 kpale kat dinding~
tapi...
fikir2 balik...
xde guna pon stress utk sumtink yg bersifat sementara..


stress lame2..
makin bnyk pulak -ve effect nye kan..?
so..keep on smiling...
free ur heart from hatred~

Monday, March 26

bergOlek-tergOlek~~

lari....lari....lari....
tiba2 jek..
gedebuuk...!!
adeyh...~
tgolek2 kat tepi jalan..  (T__T)

hmmm...
injured lahh lagi utk kali yg ke brape entah sem nie..
injured2 nih mmg dah sebati agk nye dgn aku..

g jogging pon boleh tgolek2...??
haiz....naseb badan..~


n 1 thing 4 sure..
it hurts me a lot....
sob3  ;((

pape pon..
sakit 2 nikmat jgak..~
boleh rest..
kan3?
golek2 atas katil pulak...
penat bkejar.....bgolek atas pdg hari2..  ^^

Friday, March 23

sujud atas nikmat-MU



Sujud syukur ialah satu sunnah yang ditinggalkan kepada kita untuk sujud dalam menunjukkan terima kasih atas nikmat yang dilimpahkan Allah s.w.t atau atas terhindarnya seseorang dari bahaya dan malapetaka. 
Bila menerima sesuatu yang baik dan menggembirakan, maka kita diajarkan untuk sujud syukur..

Dari Abu Bakrah: 
Apabila Rasulullah s.a.w. menemukan sesuatu yang menggembirakan baginda atau disampaikannya kepada baginda sesuatu berita sukacita, maka baginda melakukan sujud  syukur sebagai tanda bersyukur kepada Allah s.w.t. 
-HR Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi-

Firman Allah yang bermaksud :

“….Dan sesiapa yang bersyukur, maka sesungguhnya faedahnya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, (tetapi) sesiapa yang kufur ( tidak bersyukur)(maka tidaklah menjadi hal kepada Allah) kerana sesungguhnya Allah itu Maha Kaya lagi Maha Terpuji. .(Surah Luqman : 12)
cara sujud syukur:-
1. Niat 
2. Takbiratul Ihram 
3. Sujud (sekali sahaja) 
4. Salam
Dan syaratnya sama seperti hendak sembahyang fardhu, iaitu dalam wudhu, mengadap kiblat, menutup aurat dan sebagainya. Ini maknanya, anda boleh mulakan sujud syukur, dalam duduk (macam duduk antara dua sujud).
Berikut adalah ayat yang digalakkan dibaca sewaktu sujud :
Maksudnya: ”Aku sujudkan wajahku ini kepada yang menciptanya dan membentuk rupanya dan yang membuka pendengarannya dan penglihatannya. Maha Suci Allah sebaik-baik Pencipta”.

kadang2.....perkara2 yg nampak simple mcm ni.
kita xpenah nk peduli kan?
hmmm..

-saya.budak.u-

Campus life~
Ape yg paling x best?
4 sure exam kan?
Exam…exam..exam..!!!
Test…quiz sgale..
n semua yg bersedara mara dgn nye lahh..
word exam nihh dah sebati dlm kepala..jiwa..
Dah x boleh nk cmpak ke mane..
hmmm...such a nightmare~  T_T

uhh...pengsan bila kene stdy..  -_____-!
Bile time belek2 notes..
Bunyi2 kurang enak ni mula lah mnjelma..
“tgok topic je…
blurr sbb xnmpk bakal2 soalan yg nk kuar exam”..
Or..
“xtau nk bace ape..xde focus utk exam..!!”

Haiz…semua org mmg stdy utk exam ke?
Or aku je yg xde arah tujuan?
Salah mtlamat dlm study ke?
Hmmm..
Bila pikir3 n pikir..
Erkk?? X jumpe jwpn..
Time kasih..  (@____+)

Knape time bace2 notes 2…
teros jek nk pikir pasal exam?
Salah ke aku yg xde sgale keinginan “exam” tu?
Mgkin jgak salah satu pnyebab  kkurangan tahap kcemrlangan?
Mgkin aku kene tros bpikir lagi..

Bile ak nk jmpe jwpn?
Sape nk jwb?
Students? Lecs? Ooorr..nk hebat lagi..
Pihak krajaan..sile lahh jwb..!!!

Thursday, March 22

professional oke?

belajar jd professional oke?

Once u step in to a community..
u've 2 b de "community"
learn 2 control ur emotion..

juz a sec after u involved..
u alrdy has de rsponbility..
either like it or not..
it bcomes urs.....!!!


Sunday, March 18

LA TAHZAN...!!



Saudaraku...
Jangan bersedih hati,
kerana kesedihan menyebabkan kita menyesali masa lalu,
memiliki pandangan buruk akan masa depan,
dan mensia-siakan masa sekarang kita...

Jangan bersedih hati,
kerana ia menyebabkan hati menjadi beku, 
wajah menjadi muram, 
semangat menjadi lemah,
dan harapan pun menjadi musnah..

Jangan bersedih hati,

 kerana kesedihan akan membuat senang musuh kita,
membuat marah teman kita,
dan membuat orang yang iri bersukaria...

Jangan bersedih hati,
kerana dengan bersedih hati kita telah menentang keputusan Allah SWT
dan menunjukkan kejengkelan atas apa yang telah dituliskan oleh-Nya bagi kita...

Jangan bersedih hati,

kerana duka cita tidak bisa membawa kembali sesuatu yang telah terjadi, 
ia tidak bisa mengubah atau memberikan manfaat apapun...

Jangan bersedih,

kerana kesedihan sering berasal dari syaitan,
dan merupakan sebuah bentuk keputusasaan...


Firman Allah:

“ Bukankan Kami telah melapangkan untukmu dadamu..? dan Kami telah menghilagkan daripadamu bebanmu yang telah memberatkan punggungmu..? Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama) mu. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari suatu urusan) kerjakanlah dengan sungguh-sungguh pekerjaan yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap "
( QS.Al-Insyirah 94:1-8 )

" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman..."
( QS.Ali Imran: 139 )

Jangan Bersedih... 

Atas Perilaku Manusia Terhadapmu 
Tetapi Perhatikanlah Perilaku Mereka Terhadap Allah....

Jangan Bersedih... 

Allah Tidak Akan Mensia-siakan Pengorbananmu,
dan setiap perkara yang baik maupun buruk ada hikmahnya....

Jangan Bersedih,

Dunia ini Terlalu Hina Untuk Ditangisi....!

Wednesday, March 14




Friendship Images, Pics, Comments, Photos, Graphics
Friendship Pictures - Friendship Quotes - Photobucket

cerita tentang PEARL~


saya suka blajar pasal gigi
hari2 saye blajar pasal gigi..

haip.....mcm xde bnda lain jek nk blajar kan?  
^ ^
bebudak dental x panggil gigi..
dyorg ckp 2 PEARL....!
woahh..kita semua ada mutiara dlm mulut~
kaya nyee saya....!!!
ade rase ngeri x???  ^^
kecik2 dulu blajar bape bijik gigi dlm mulut..
pas 2..doc ajar care gosok gigi..
laz2...kompem dpt berus n ubat gg free..
2 yg paling syok..
tp part chex gigi..
smua jadi supersonic....cabut lariii~

kecik2 smua tkot doc gigi..
yelahh...
kompem tiap kali chex..
ade je gigi dyorg nk tarik guna plier besar tuh..
adeyh..dgki lahh 2..
goyang2 sket pon nk cabot..
hobi korg eh??   :((

dah besar2 nie..
bnyk plak spesies gigi..
kuasa tuhan..
ape pon boleh.....kan2?

lets roll~

-macrodontia-
yg nie size gg besar dari yg lain~
-microdontia-
size gigi kecik dari yg lain2..
-attrition-
mgkin bley pggil gg serpih kot..
hmmm...it make me rmind of sum1..  ^^
-diastema-
ade space btween gg tu..

-hyperdontia-
gigi terlebih..
ni normal ag dlm mulut..
ade kes gg tmbuh kat tmpat lain even kat kpale..
scaryy but reality~
-hypodontia-
gigi kurang plak...
nak tau bnyak ag pasal gigi?
meh usha2 blog nihh..

Monday, March 12

hOt guys dtEctOr...auwwww!

hot guys (HG) dtector..!
wOw...kat  pasar mlm ade jual x?
mau jugakkk~  ^ ^

hOt ke?? ^^
bila nk g jalan2..
teros jek activate dtectOr nihh...
haiz~
niat x suci betOl......haha
mate melilau seiring dgn kaki yg mlgkah..
cm ne tu? wink2*

dlm bnyk2 events..
SPORTS lahh tempt yg paling strategic nk cari HG..!
hotsetappp nihh....!!
badan taf2...ade 6pax!
....4pax...2pax....pOn ade~

dalam smgt nk suppOrt game..
ade jugakk lah niat lain terselit..
adoy...!!!    -____-!
sampai tersalah support team pon ade..
dah mata xnk duduk diam2..
asik dtect HG jek..
nk wat cemane kan....hee  ;)

hmmm...hobi cuci2 mata ni x boleh buat selalu..
t lain plak jadik nye kan..
so..stop kat cnie je lahh..
bnyk ag notes yg mnagih perhatian dari aku..
dah berbukit depan mate nihh..
bila la nk usha2 mereka plak kan?  @__@



err......yg ni hottttsetap kan3?  :)

Friday, March 9

puisi hati-hati kami


mlm kian melarutkan diri..
namun jemari kami masih lagi lincah menari..
tap..tip..tap...
jari menekan kekunci~

bermeditasi....
berfantasi...
komunikasi di luar kotak realiti..

tercurah segala emosi..
segunung rasa di hati..
lerai nya simpulan benci..
yg dulu nya melilit...menjerut hati..!

kini...
segala rasa itu pergi..
bersama aliran lesu d pipi..
mgkin aku kalah dgn emosi..
hari ini..

hari berganti..
aku pasti akan bangkit lagi..
tegak berdiri..teguh atas kaki sendiri..
semua nye dgn izin ILAHI~


Wednesday, March 7

u dun have to b sOoo nIcE~

Semalam n semalam...
bila sampai 1 detik..
ade sorg sahabat bg psanan penaja kat aku..
dye kate..sum1 yg mintak cmpaikan pesanan..

“Jgn jadi baek sgt..
T ade org yg pijak kepala…!!

Hmmm…sape lahh yg ckp tu kan..?
Xtahu..sungguh aku xpahammm..!!

Ak x rase ade kbaikan mlampau dlm diri aku nih..
Mgkin org2 yg bkenaan xpenah dgar aku marah2..
Xpenah dgar aku mgeluh sesah..
Xpenah dgar aku memaki hamun sana sini..

 
Tapi..sgguh aku x sebaik tu..
Manusia  biase mcm aku nih..
Bnyak salah dari betul nye..
Banyak kurang dari lebih nye..
Xde keistimewaan kat mane2..

Mgkin aje mulut yg sopan bicara..
Dalam hati?
Mgkin jugak khatam 1 kamus dewan bahase pkataan aku guna..
X sape tahu kan?
Aku hanya aku..
Rela memendam dari mencurah..~

Bukn niat hati nak mgata sane sini..
Xterluah semua kata hati ni kat sape2.
X brani skali pon nk sakit kan hati2 kcil manusia2 kat skeliling aku..
Tapi kdg2 aku kalah..
Terlepas amarah mcm lava mncurah..

Padah nye pada aku jugak..
Hati berbuku dah ditarah..
Tapi sikit pon xrase senang..tenang..
Aku jugak ke yg salah?


Bila syaitan dah tolg support sane sini..
Dah lari sgale skrip2 kat otak sbelum tu..
Dah hilang segala limit rasa..bahasa..masa..
Nak undur balik mase?
Nak telan balik sgale bahasa?
Terlammmbat sudah~

Sbb tu aku jrg luah sakit jiwa..
Biar aje hati sndiri yg bahana..
Aku yg x kisah..
Kau xyah la susah..!

Friday, March 2

sila lihat sebelah -------------------->> ??

kadang aku terfikir..
betul ke...........?


hidup perlukan teman...
xde siapa pon yg nak hidup kseorangan..
teman?
betul ke mereka2 nihh akan slalu dgn kite?

mase senang..
ketawa..gembira..
semua sama2..
sakit? lelah?
dihurung masalah..
sila lihat sebelah anda..
wujud ag ke mereka2?

time 2 baru kita tersedar..
x semua org sanggup susah same2..
x semua org akan berusaha nak faham kita..
kadang...org yg x disangka akan slalu dgn kita..
cuma hati je yg xnak mgaku ape yg dilihat mata..

sbb ape?
takut kecewa dgn kenyataan?


myb diz 1 is true...!!
-::- Bila perbuatan sahabatmu melukakanmu, 
hapuskan luka itu dengan zikrullah. 
Jangan kita kembali mencari kesalahan mereka,
kerana jika itu yang kita lakukan,
tiada bezanya kita dengan mereka..
Biar tali ukhuwah yang hampir terputus itu kita yang sambungkan. 
Biarlah mereka seakan-akan cuba meleraikannya dengan prasangka yang wujud dalam hati mereka.
Anggaplah prasangka mereka sebagai satu peringatan buat kita. 
Kita tak ada hak untuk marah pada mereka. 
Orang yang bertaqwa ialah orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain. 
Bila hilang kedua sifat itu dari diri kita, 
ke mana hilangnya taqwa kita?
 Hidup ini biar positif. 
Memang, luka itu mula-mulanya pedih.. 
sehingga air mata pun boleh mengalir. 
Tapi biarkan masa yang menyembuhkannya. 
Parutnya boleh hilang jika kita pinta penawarnya daripada Allah  -::-
after all...plez juz...

jangan pandang belakang..!!

.................................................


waktu akan terus berlalu..



pndang kehadapan..
teroskan kehidupan..

jgn pandang belakang?
jadikan perkara lalu sbgai sempadan..

kadang2..
melihat masa lalu tu perlu..